تبلیغات
کیمیا فیلم - بررسی چند دوربین موجود در بازار
 
کیمیا فیلم
اندیشه ما اعتماد شما اعتماد شما افتخار ما

Canon Powershot G6



دوربین Canon Powershot G6 آخرین سری از محصولات سری G شركت كانن است كه به‌تازگی به بازار عرضه گردیده است. دوربین‌های سری G دارای تعدادی ویژگی یكسان هستند كه مهم‌ترین آن‌ها امكانات عكسبرداری بسیار خوب و تفكیك‌پذیری بالا همراه با بدنه‌ا‌ی بسیار كوچك و جمع‌و جور می‌باشد. دوربین G6 در این میان در فاصله بین دوربین 8 مگاپیكسلی 1 Pro و مدل قدیمی‌ 5 مگاپیكسلی G5 قرار می‌گیرد.
ممكن است بپرسید یك CCD هفت مگاپیكسلی به چه درد می‌خورد؟ یا تصور كنید كه چنین تفكیك‌پذیری هرگز به كار شما نمی‌آید. اما كیفیت تصویر G6 به هیچ وجه با دوربین سری قبلی خودش یعنی مدل G5 (و نیز با هیچ دوربین 5‌مگاپیكسلی دیگر) قابل مقایسه نیست و اگر شما از آن دسته از كاربران هستید كه از دوربین كوچكتان توقع‌های بسیار بزرگ دارید مطمئنا G6 شما را راضی خواهد كرد.

كیفیت تصوی
ر
تفاوت تصاویر در G6 تنها در اندازه تصویر خروجی دیده نمی‌شود. این‌بار هم كانن با قرار دادن برگ برنده‌ "تنظیم White Balance هوشمند" كاری كرده است كه به ندرت احتیاج به تنظیم White Balance خودكار یا دستی پیدا می‌كنید. هر زمان هم كه چنین نیازی پیدا كردید تنظیمات از پیش تعیین شدهWhite Balance برای مكان‌ها و موقعیت‌های مختلف در اختیار شما هستند.
كنتراست تصاویر در عكس‌های گرفته شده با G6 كمی عجیب به نظر می‌رسد اما در كل كیفیت تصویر و به خصوص رنگدانه‌های موجود در عكس بسیار طبیعی است و می‌تواند ایراد نخستین را به خوبی پوشش دهد.
در خوش‌دست بودن G6 هم باید شك كنید. علیرغم ادعای كانن مبنی بر كوچك‌تر بودن ابعاد G6 نسبت به G5، هنگامی كه آن را در دست می‌گیرید اصلا چنین حسی ندارید. متعجب شدید؟ توجه داشته باشید كه چیزی كه خوش‌دستی یك دوربین را تعیین می‌كند كوچكی و بزرگی ابعاد سه‌گانه‌ آن نیست. ممكن است وقتی اندازه ابعاد سه‌گانه‌ G6 را ببینید حس كنید كوچك‌تر از مدل قبلی خود است، اما وجود دستگیره بزرگی كه در دست راست شما قرار می‌گیرد به شما این حس را القا می‌كند كه دوربین بزرگ‌تری در دست گرفته‌اید. از بحث كوچكی و بزرگی كه بگذریم، در كل این موضوع چندان هم آزاردهنده به نظر نمی‌رسد.

چقدر باید منتظر بمانم؟
یكی دیگر از مسائل آزاردهنده درباره G6 زمان شروع به كار آن است. زمانی در حدود 3 ثانیه! امسال دوربین‌های زیادی با مشخصاتی نزدیك به G6 به بازار آمدند كه زمان راه‌اندازی را به یك ثانیه رساندند. اگرچه تا یكی دوسال قبل، 3 ثانیه زمانی متوسط محسوب می‌شد، اما امروزه طولانی به‌نظر می‌رسد. به غیر از این‌ها دكمه Power دوربین كه وظیفه‌ خاموش و روشن كردن دوربین را به عهده دارد نیز جای تعجب دارد. دكمه‌ای كوچك و پلاستیكی كه استفاده از آن سخت است و احتمالاً این سؤال را به ذهن می‌آورد كه استفاده از همان دكمه‌های كشویی قدیمی چه ایرادی داشت كه كانن از چنین دكمه‌ای استفاده كرده است؟ این نكته زمانی بیشتر جلوه می‌كند كه دوربین‌تان را از كوله پشتی بیرون بیاورید و ببینید عكس‌هایی از محتویات داخل كیف دارید كه خود دوربین شخصاً، برای شما تهیه كرده است. دكمه Power پلاستیكی دوربین می‌تواند به طور اتفاقی G6 را روشن كند(چنین ایرادی را در دوربین‌های دیگر نیز گاهی اوقات می‌بینیم. مثلا DX6490 شركت كداك هم همین حساسیت را به دكمه منوی خود دارد).
حالا به سراغ سیستم اتوفوكوس دوربین می‌رویم. فوكوس خودكار G6 نسبت به مدل قبلی بهبود پیدا كرده است. ولی هنوز عالی نیست. نیم ثانیه برای فوكوس كردن در حالت زاویه‌ باز (WideAngel) و یك‌و‌نیم ثانیه برای فوكوس در وضعیت زوم نزدیك (Telephoto) كه البته ممكن است نسبت به فاصله جسم و شرایط نور كمی متفاوت باشد. این مقدار زمان برای چنین دوربینی، متوسط رو به بالا محسوب می‌شود و اگرچه برای عكاسی از مناظر و طبیعت كارآیی خوبی دارد، اما برای عكاسی از سوژه‌های متحرك و صحنه‌های ناگهانی بسیار ضعیف می‌باشد. البته اگر از حق نگذریم، از آنجا كه در حالت زاویه باز عمق زیاد میدان موجب بی‌اهمیت شدن امكان فوكوس می‌شود. این نكته در اكثر دوربین‌های دیگر (حتی مارك‌های دیگر به جز كانن) نیز آنچنان كه باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و درباره آن سهل‌انگاری می‌شود.
دكمه‌های كنترل زوم در G6 به طرز چشمگیری سریع شده‌اند و بین فواصل زاویه كاملاً باز و كاملاً بسته‌ نیز چندین وضعیت از پیش تعیین شده زوم وجود دارد كه می‌توانند امكان زوم‌ دقیق‌تر را فراهم كنند.دكمه‌های زوم عقب و جلو دقیقا در زیر انگشت سبابه قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. اگرچه موتور حركتی زوم G6 به هیچ وجه با موتورهای زوم مكانیكی در برخی دوربین‌های دیگر همانند Minolta's DiMAGE A2 قابل مقایسه نیست، اما در نوع خود یكی از بهترین‌هاست.

نمایش از هر زاویه
LCD دوربین نیز با اندازه بزرگ 2 اینچی خودش كاملا شفاف و واضح به نظر می‌رسد (اگرچه كمی در نور آفتاب ضعیف عمل می كند) و شما می‌توانید در كنار آن از یك نمایشگر چشمی كوچك نیز بهره‌مند شوید. یكی از چشمگیرترین قابلیت‌های G6 امكان جدا شدن و چرخیدن LCD آن در جهات مختلف است. شما می‌توانید LCD آن را بیرون كشیده (همانند دوربین‌های فیلمبرداری) و آن را در زوایای مختلف بچرخانید. در هر حال كیفیت تصویر آن هیچ تغییری نمی‌كند. هرچند استفاده از این LCD نسبت به LCD‌های متحرك تك محوره‌ (مثل نمایشگرهای Nikon'sCoolPix4500 و یا DiMAGE A2) مشكل‌تر است، اما باید پذیرفت كه از نظر كار‌آیی بسیار قوی‌تر از دیگران عمل می‌كند.
وضعیت‌های نمایش در G6 به راحتی توسط یك دكمه جابجایی قابل تغییر است و می‌توانید به سرعت بین دو حالت LCD و نمایشگر چشمی نوری آن (Optical EVF) جابجا شوید. كه البته مثل بسیاری از دوربین‌های دیگر در هنگام نمایش تصویر در LCD این امكان را دارید كه اطلاعات را از روی تصویر حذف كنید یا همزمان آن‌ها را مشاهده كنید. اما مشاهده چه اطلاعاتی؟ G6 نمایش هیستوگرام زنده ندارد؟ بله. هنگامی كه در حال عكاسی در وضعیت دستی
(Manual) هستید چنین هیستوگرامی را كه در دوربین‌های دیگر واقعا نعمت محسوب می‌شود در اختیار ندارید و متاسفانه در G6 این هیستوگرام تنها در حالت نمایش یك‌به‌یك تصاویر و نیز نمایش سریع هر تصویر بعد از گرفتن عكس ظاهر می‌شود كه برای یك دوربین نیمه‌حرفه‌ای شبیه این اصلاً كافی نیست.
اگر شما هم از آن دسته عكاسانی هستید كه به استفاده از دوربین‌های SLR عادت كرده‌اید، احتمالاً به وجود یك نوار دیافراگم عادت كرده‌اید . از همان نوارهایی كه به شما نشان می‌دهد مقدار نوردهی شما بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز است و می‌توانستید با توجه به آن مقدار صحیح دیافراگم را تنظیم كنید. متاسفانه درG6 تنها نشانه مخصوص نوردهی‌ای كه در وضعیت Manual پیدا می كنید یك نشانگر عددی كوچك است كه دو مقدار "بالا" و "پایین" را نشان می‌دهد، و آن هم تنها در حالتی ظاهر می‌شود كه دكمه‌ شاتر را تا نیمه فشار داده باشید.

تأخیر به خاطر نمایشگر
دكمه‌های كنترلی G6 نسبت به مدل G5 چندان تغییری نكرده است. دكمه‌ چرخان تنظیمات (Mode Dial) از بالا به پشت دوربین منتقل شده و چند دكمه دیگر نیز جابجایی‌های ناچیزی داشته‌اند. به‌طوری كه كاربران قبلی را مجبور به تغییر عادت نكند.
چیزی كه در دكمه‌های كنترل دوربین‌های كانن بسیار جالب است این است كه در همه‌ این دوربین‌ها دكمه‌ چرخان تنظیمات اصلی، برخلاف برخی دوربین های دیگر (همانند نیكون) به‌عنوان یك دكمه تغییر حالت نیز به كار می‌رود.
به عنوان مثال برای تغییر وضعیت‌های مختلف فلاش تنها كافی است دكمه‌ فلاش را نگاه دارید تا بتوانید به‌وسیله دكمه‌ چرخان بین حالت‌های مختلف فلاش (عكس تكی، عكس‌های پی‌درپی و یا Self Timer) جابجا شوید. البته چنین قابلیتی می‌تواند به نوعی ضعف G6 نیز محسوب شود. به عنوان مثال G6 وضعیت‌های Red-eye Flash و
Slow-sync را نیز ارائه می‌دهد، اما لازمه استفاده از آن‌ها استفاده از منو است كه واضح است در داخل LCD دیده می‌شود و می‌تواند سرعت عملكرد دستگاه را بگیرد. به عنوان مثال اگر در حالتی كه LCD خاموش است می‌توان تصاویر پی‌درپی را با سرعت 2 فریم بر ثانیه عكس‌برداری كرد، هنگامی كه LCD آن روشن می‌شود به حداكثر 2/1 فریم بر ثانیه تنزل پیدا می‌كند. این مشكل در زمان فیلم‌برداری با G6 نمود بیشتری دارد. همانند بسیاری از دوربین‌ها، فیلمبرداری G6 در وضعیت 480 640X با سرعت 10 فریم بر ثانیه ممكن است، كه همین سرعت پایین نیز تحت تاثیر LCD می‌تواند كمتر نیز بشود. فیلم‌برداری با سرعتی پایین‌تر از این بیشتر به گرفتن چندین شات عكس پی‌درپی شباهت دارد تا یك فیلم معمولی.

آیا G6 مناسب است؟
دیدگاه موشكافانه‌ ما ممكن است به مذاق طرفداران پر و پا قرص كانن خوش نیاید، اما نمی‌توان تنها به دلیل حبوبیت مدل‌های قبلی از طراحی و ارگونومی بد G6 انتقاد نكرد و ضعف‌های نرم‌افزاری آن را نادیده گرفت. از سوی دیگر نیز نمی‌توان به این مطلب اعتراف نكرد كه كیفیت تصاویر G6 در تمام دوربین‌های 7 مگاپیكسلی موجود در بازار فعلی بهتر است و شفافیت رنگ‌های آن آنچنان قوی است كه می‌تواند دوربین‌های هشت مگاپیكسلی مارك‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

Konica Minolta Z3


كونیكامینولتا همیشه به عنوان یكی از مشهور‌ترین سازنده‌های دوربین‌های زوم بالا (Ultra Zoom) محسوب می‌شود و مدل Dimage Z3 نیز به نوعی دنباله‌روی راه مدل‌های قبلی Z1 و Z2 این كارخانه می‌باشد. لنز زوم نوری 21X موجود در این دوربین مطمئنا افرادی را كه به عكاسی از سوژه‌های دوردست علاقه‌مندند راضی خواهد كرد.
ساختن چنین لنزی واقعا یك كار خارق‌العاده محسوب می‌شود. جدای از تمام مشكلات تولید لنز و تكنولوژی بسیار پیشرفته عدسی‌ها، باید به فناوری پردازش تصویر نیز توجه كنید كه برای جلوگیری از انحنای تصویر و به‌وجود آمدن موج مور و تغییر شكل بارل باید تا چه حد پیشرفته باشد. ممكن است در ابتدا تصور كنید كه پولی كه بابت این دوربین می‌پردازید كمی زیاد است، اما مقایسه‌ قدرت لنز این دوربین (420-35 mm) در برابر مارك‌های تولید كننده‌ دوربین‌های زوم بالا همانند پاناسونیك، المپیوس، كانن و فوجی‌فیلم مطمئنا شما را راضی خواهد كرد.

محدوده‌ دیافراگم

بزرگترین دیافراگم ارائه شده در این دوربین F2.8 است كه البته در حالت زاویه كاملاً بسته (TelePhoto) تا دیافراگم F4.5 كاهش پیدا می‌كند كه كاملا قابل رقابت با دوربین‌های رقیب دیگر است (به‌استثنای دوربین Panasonic FZ20 كه در زاویه كاملا بسته دیافراگم F2.8 را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته فراموش نكنید كه ابعاد FZ20 تقریبا دوبرابر Z3 است). قابلیت بسیار پیشرفته‌ دیگر Z3، استفاده از سیستم لرزه‌گیر بسیار پیشرفته است. این لرزه‌گیر از فناوری (SIDM (Smooth Impact Drive Mechanism استفاده می‌كند كه بر پایه‌ حركت سنسورهای حركتی اطراف حسگر در جهت خنثی‌سازی شوك‌های حركتی عمل می‌كند. (یعنی حسگر‌های لرزه‌گیری كه در اطراف خود CCD موجودند، هرگونه لرزشی را به سرعت تشخیص داده و CCD را در جهت معكوس حركت می‌دهند. این‌طور تصور كنید كه نگاتیو دوربین بتواند در جهت معكوس حركت كند).
این قابلیت می‌تواند لرزش‌های ناشی از حركت دست را در هنگام استفاده از زاویه‌های بسته خنثی كند و می‌تواند این امكان را به شما بدهد كه در مقایسه با دوربین‌های عادی تا دو یا سه برابر سرعت شاتر را كاهش دهید كه یك قابلیت ضروری برای لنزهای زوم بالا محسوب می‌شود.

فوكوس سریعتر
كونیكامینولتا روی سیستم فوكوس خودكار Z3 بسیار كار كرده است. دوربین‌های دیجیتالی برای فوكوس كردن از روش خواندن متناوب CCD استفاده می‌كنند. در این روش اطلاعات موجود بر روی CCD با سرعتی برابر 50 فریم بر ثانیه خوانده می‌شود كه در Z3 به‌منظور رسیدن به زمانی كمتر به سرعت 100 فریم بر ثانیه رسیده است. كونیكا‌مینولتا ادعا می‌كند كه سرعت فوكوس خودكار Z3 به 15 صدم ثانیه در بازترین زاویه‌ لنز و دو دهم ثانیه در حالت بالاترین میزان زوم رسیده است. البته در نور ضعیف و نیز در هنگام عكس‌برداری از اشیاء دارای كنتراست پایین زمان فوكوس بالاتر نیز می‌رود.

قدرت تشخیص فوكوس
سیستم فوكوس در این دوربین بسیار پیشرفته عمل می‌كند. به عنوان مثال سیستم فوكوس خودكار 5 نقطه‌ای می‌تواند اولویت فوكوس را روی نقاط حاوی رنگدانه‌هایی با رنگ پوست قرار دهد و با این كار امكان فوكوس روی پشت‌زمینه‌ سوژه را در هنگام عكس‌برداری پرتره از بین ببرد. علاوه بر این، اگر وضعیت فوكوس متناوب
(Countinuose Focusing) را فعال كنید، قابلیتی در اختیار شما قرار می‌گیرد كه قابلیت كنترل فوكوس پیشگو
(Predictive Focus Control) نامیده می‌شود و می‌تواند در هنگام عكس‌برداری از سوژه‌های متحرك بسیار مفید باشد. البته اگر مایل به عكسبرداری از سوژه‌های متحرك و صحنه‌های ورزشی هستید شاید بهتر باشد از یك دوربین SLR دیجیتالی استفاده كنید، چراكه احتمالا سرعت پایین 2/2 فریم بر ثانیه شما را راضی نخواهد كرد.
از امكانات قابل توجه دیگر Z3 باید به موتور حركتی جدید لنز آن اشاره كنیم كه نسبت به مدل‌های قبلی تا دو برابر سریع‌تر شده است. وضعیت سوپر ماكرو در این دوربین به شما امكان می‌دهد تا فاصله 1 سانتی‌متری سوژه جلو بروید و نیز وضعیت High Quality فیلمبرداری این دوربین به شما امكان می‌دهد همچون دوربین‌های دیجیتال فیلمبرداری معمولی با تفكیك‌پذیری 640X480 و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرید.

برای حرفه‌ای‌ها چطور؟
Dimage Z3 برای حرفه‌ای‌ها نیز قابلیت‌های متنوعی دارد. قابلیت‌های دیافراگم ثابت، سرعت ثابت و نیز تنظیم سرعت و دیافراگم دستی كه هر كدام به سرعت از منوی انتخاب وضعیت در دسترس قرار می‌گیرند. از جمله این امكانات هستند. كسانی كه نمی‌توانند از این دو قابلیت استفاده كنند نیز می‌توانند همه‌چیز را برعهده سیستم پیشرفته انتخاب موضوعی خودكار Z3 بگذارند (Automatic Digital Subject Program Selection System) . با این قابلیت دوربین، می‌تواند به سرعت نوع وضعیت عكس‌برداری (منظره، پرتره و غیره) را تشخیص داده و انتخاب حالت عكس‌برداری مربوط به آن را به شما پیشنهاد دهد. بدیهی است كه شما می‌توانید هر یك از خصوصیات مربوط به آن وضعیت را قبل از عكس‌برداری تغییر دهید.
امكانات، تكنولوژی و تنوع قابلیت‌ها در Z3 بسیار پیشرفته هستند، اما در هنگام استفاده چطور؟ این همان چیزی است كه احتمالا موجب ناراحتی كاربران حرفه‌ای می‌شود. هر چند كه ارگونومی دوربین هیچ ایرادی ندارد و اتفاقاً خوش‌دستی Z3 بسیار بهتر از دوربین‌های معمولی با بدنه مستطیلی شكل‌شان است. اما بدنه Z3 كمی عجیب طراحی شده و بیش از آنكه یك طرح پیشرفته محسوب شود شبیه یك دوربین فانتزی كودكانه به نظر می‌آید و این همان چیزی است كه كاربران حرفه‌ای به هیچ‌وجه آن را نمی‌پسندند. شاید طراحی این دوربین كمی جلوتر از زمان خودش است!
دكمه‌ اصلی انتخاب وضعیت‌ها و نیز دكمه‌های جهتی، محل و كیفیتی قابل قبول دارند، اما دكمه‌های دیگر كنترلی به شكلی مشخص دارای كیفیت و جنسی سطح‌ پایین هستند.

سرعت عكس‌برداری
با Z3 دیگر از آن زمان های طولانی برای روشن شدن دوربین خبری نیست. از لحظه‌ای كه دكمه‌ روشن و خاموش دوربین را در قسمت پشتی، فشار می‌دهید تا زمانی كه اولین عكس در دوربین ذخیره می‌شود تقریبا زمانی برابر
2 ثانیه طول می‌كشد. به محض فشردن این دكمه لنز دوربین به بیرون می‌جهد و بهتر است به این نكته اشاره كنم كه بیشترین زمان تلف شده برای عكس‌برداری مربوط به فوكوس خودكار است كه در Z3 كمتر از سه دهم ثانیه طول می‌كشد. مثل بسیاری از دوربین‌های دیجیتال كامپكت دیگر این قابلیت همزمان با فشردن (دقیقاً در میانه راه فشردن دكمه‌ شاتر) اتفاق می‌افتد. البته برخلاف بسیاری از دوربین‌های دیگر اصلا احتیاجی نیست برای تكمیل این عملیات صبر كنید. فقط دكمه را فشار دهید و عكس بگیرید.
نمایشگر چشمی الكترونیكی Z3 بسیار خوب كار می كند. اگرچه كیفیت LCD آن برای نمایش همه جزییات تصویر كافی نیست، اما به اندازه‌ كافی شفاف است و در هنگام حركت دوربین یا سوژه مكث بسیار كمی نشان می‌دهد. كنترل زوم چندان خوب نیست. البته همانطور كه گفتیم موتور زوم بسیار سریع عمل می‌كند، اما دكمه‌های مربوط به آن كوچك هستند و در هنگام استفاده چندان راحت در دسترس قرار نمی‌گیرند كه این نكته یك ضعف به حساب می‌آید.

كاربرد دكمه‌ها
البته اگر این انتقاد را نادیده بگیریم، باید بگوییم كه دسترسی دكمه‌ها در Z3 بسیار خوب است و این دوربین در كل، كاربری ساده‌ای دارد. به عنوان مثال برای كم و زیاد كردن مقدار دیافراگم و یا سرعت، در حالت سرعت یا دیافراگم ثابت، می‌توانید از دكمه‌های جهت‌دار بالا و پایین استفاده كنید. در حالت تنظیم دستی دكمه های بالا و پایین برای تغییر زمان سرعت شاتر و نیز دكمه های جهت‌دار برای تغییر دیافراگم استفاده می‌شود. دكمه Info نیز دسترسی سریع به هیستوگرام همزمان را فراهم می كند كه در هنگام عكس‌برداری در حالت دستی بسیار مفید است. در بالای دوربین و تقریبا نزدیك به دكمه تغییر وضعیت، دكمه‌ای برای رفتن به حالت ماكرو وجود دارد و در كنار آن نیز دكمه‌ دسترسی سریع به فلاش قرار گرفته است. هرچند نحوه‌ چیدمان دكمه‌ها بسیار خوب است، اما هنوز هم مجبور هستید برای استفاده از قابلیت های White Balance ، تغییر حساسیت ISO و وضعیت‌های از پیش تعیین شده‌ عكس‌برداری وارد منو‌ها شوید كه در هنگام عكاسی حرفه‌ای نوعی ضعف به شمار می‌رود.

بهترین زوم بالا ؟
كیفیت عكس‌ها چطورند؟ این سؤالی است كه همه كاربران حرفه‌ای درمورد دوربین‌های زوم بالا می‌پرسند. دلیل این مطلب هم ضعف دوربین‌های زوم بالا در تشخیص رنگ‌ها نسبت به دوربین‌های معمولی است. دوربین‌های زوم بالا به دلیل انكسار شدید نور میان لنز‌های پی‌درپی موجب اختلاط رنگ شده و معمولا در ریشه‌یابی رنگ‌های اصلی ضعف نشان می‌دهند. خصوصا هنگامی كه در حالت زاویه بسته عكس‌برداری می كنند. این مشكل در مورد Z3 نیز وجود دارد، البته بیشتر در هنگام عكس‌برداری از سوژه‌هایی با نور‌های انعكاسی شفاف و نیز در سایه‌روشن‌های بسیار پركنتراست بروز می‌كند. البته اگر بخواهیم صادق باشیم، هیچ‌كدام از دوربین‌های زوم بالا نیستند كه چنین مشكلی را نداشته باشند.
نهایتاً این‌كه Dimage Z3 یك دوربین مناسب است. كیفیت تصاویر واقعا خوب است. تشخیص جزییات تصویر با در نظر گرفتن حسگر چهار مگاپیكسلی آن در حد متوسط است (میزان تولید نویز آن نیز همین‌طور است). قدرت تشخیص رنگ و بازسازی رنگ‌ها بسیار خوب است و چگالی رنگ‌های دریافتی در حد قابل قبولی قرار دارد.



Digimax V6


سامسونگ، شركت بزرگ كره‌ای كه این روزها همه نوع محصول از روغن ترمز ماشین گرفته تا پخش‌كننده‌های دیجیتالی را روانه بازار‌های جهانی كرده‌است، در حال ورود به دنیای دوربین‌های دیجیتالی است. دنیایی كه تا پیش از این با انحصار‌طلبی تنها اجازه‌ كار به نام‌های معتبر و پرسابقه دوربین‌سازی را می‌داد، امروز تحت‌تأثیر محصولات ارزان این شركت قرار گرفته است. بدون شك قیمت‌های پایین محصولات این شركت در مقایسه با شركت‌های رقیب می‌تواند تأثیر زیادی روی تصمیم خریداران بگذارد.
اما مدل اخیر شش مگاپیكسلی سامسونگ محصولی متفاوت است. گذر از دنیای دوربین‌های ارزان قیمت و تبلیغات گسترده‌ این شركت برروی مگا‌پیكسل‌ به نظر هدفی دیگر را پیش رو دارد. هرچند كه دوربین‌ها و گوشی‌های تلفن دوربین‌دار این شركت تا پیش از این تنها مخصوص آماتورها ارائه می‌شد، اما شش مگاپیكسل یعنی ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها. آیا سامسونگ واقعاً همان‌طور كه ادعا می‌كند یك دوربین حرفه‌ای به بازار ارائه كرده است؟

چه چیزی جدید است؟
اگر واقعاً انتظار دارید تفاوتی كلی بین این دوربین و مدل‌های قبلی سامسونگ ببینید باید بگویم كه متاسفانه مایوس خواهید شد. V6 بسیار شبیه دوربین‌های سری V قبلی است. تنها بدنه‌ای آلومینیومی آن كمی خوش‌دست‌تر شده و پنل خاكستری تیره‌ آن نیز وجهه‌ای حرفه‌ای‌تر به دوربین می‌دهد و به این خاطر كه هیچ تردیدی در مقدار "مگا‌پیكسل" آن نكنید، روی بدنه دوربین در دو محل متفاوت عبارت 6 مگاپیكسل آورده شده است.
V6 دقیقا مثل انواع قبلی، بدنه‌ای باریك و بلند دارد. بدنه خوب طراحی شده و هنگامی كه آن را در دست می‌گیرید بسیار خوش دست است و لرزش دوربین در پایین‌ترین حد ممكن است. در قسمت جلو متوجه یك نام معتبر می‌شوید. Schneider Kreuznach مارك‌ معتبر سازنده عدسی‌های دوربین است كه برای بسیاری از شركت‌های معتبر دوربین‌سازی لنز تولید می‌كند و همچون مدل‌های قبلی V4 و V5 ، سازنده‌ لنز Digimax V6 نیز است. البته باید گفت كه ساخت این لنز توسط خود كارخانه‌ Schneider نیز آنچنان قابل قبول نیست. ممكن است سامسونگ هم به نحوی از روش سونی استفاده كرده باشد. هرچند كه در مورد دوربین‌های سونی گفته می‌شود كه لنز‌ها ساخته‌ Carl Ziess (سازنده‌ معروف عدسی) است، اما در حقیقت این لنز‌ها را خود سونی می‌سازد و در نهایت به تأیید كارل زایس می‌رساند. در مورد سامسونگ نیز احتمالا همین‌طور می‌باشد.

فلاش
V6 دارای یك فلاش خیلی خوب در قسمت جلویی است كه می‌تواند تا برد 3 متر جوابگو باشد. هرچند چنین بردی معمولا موجب ایجاد قرمزی چشم نمی‌شود، اما باز هم سامسونگ ترجیح داده قابلیت رفع قرمزی چشم را نیز همراه فلاش ارائه دهد. امكاناتی همچون Slowsync و Fill-in نیز جزو تنظیمات جانبی فلاش هستند.
در پنل بالایی دوربین دكمه‌ شاتر و دكمه كشویی خاموش و روشن دوربین قرار دارد. برای روشن كردن دوربین باید این دكمه كشویی را به سمت راست بكشید تا پس از مكث كوتاهی دوربین روشن شود. این نكته می‌‌تواند نسبت به دوربین‌هایی كه با فشار دكمه‌ شاتر روشن می‌شود (و معمولا بارها و بارها به‌طور اتفاقی عكس نیز می‌گیرند) یك مزیت باشد. برجستگی‌های روی این دكمه‌ موجب می‌شود كه هیچ مشكلی برای پیدا كردن آن در تاریكی نداشته باشید. زمان شروع به كار دوربین كند است و چیزی حدود چهار ثانیه طول می‌كشد تا شروع به كار كند. كه البته همین زمان طولانی هم می‌تواند با كاهش یافتن نیروی باطری، طولانی‌تر نیز بشود. همچنین V6 هربار با راه‌اندازی دوربین اقدام به شارژ فلاش می‌كند و این موضوع اصلا در نظر گرفته نمی‌شود كه آیا شما قصد استفاده از فلاش را دارید یا خیر.

دكمه‌ها
بیشتر دكمه‌های كنترلی V6 در قسمت پشت دوربین واقع شده‌اند. نحوه قرارگیری دكمه‌های كنترلی خوب است و دسترسی به آنها را ساده‌تر می‌كند. از بالا به پایین در ابتدا یك دكمه‌ چرخان تعیین وضعیت وجود دارد (Mode Wheel) ، كه در آن وضعیت‌های Auto یا خودكار ، A/S/M كه مخصوص حالت‌های دستی و تغییر دیافراگم و سرعت است Night ،Movie ،Audio یا عكاسی در شب و نیز Scene یا حالت‌های از پیش تعیین شده‌ عكاسی وجود دارد. البته برای دسترسی به نوع وضعیت‌های A/S/M (دیافراگ متغیر، سرعت متغیر و یا هر دو متغیر) باید روی وضعیت كلی A/S/M رفته و از منوی دوربین انتخاب كنید كه كدام وضعیت را نیاز دارید. این موضوع برای كاربر حرفه‌ای كمی مشكل است، البته احتمالا كاربران سامسونگ بیشتر روی وضعیت Auto كار می‌كنند و آنچنان برایشان مهم نیست كه وضعیت‌های دستی از هم جدا باشند. حالت‌های از پیش تعیین شده خوبی نیز ارائه شده است كه شامل Portraits ،Landscape و FireWorks می‌شود.
كنار دكمه چرخان وضعیت‌ها، دكمه‌های زوم قرار گرفته است. سرعت عملكرد این دكمه‌ها خوب است. در حالت پیش‌نمایش تصاویر نیز همین دكمه‌ها می‌تواند برای زوم كردن روی تصویر استفاده شود.
زیر دكمه چرخان، دكمه‌های جهت‌دار قرار دارند كه مثل بسیاری دیگر از محصولات سامسونگ كاربری خوبی دارند. دسترسی به امكانات ضروری عكس‌برداری مثل فلاش، وضعیت ماكرو، و یا تنظیمات مربوط به Self-Timer از طریق همین دكمه‌ها در دسترس قرار می‌گیرند. بسیاری از ما دوست داریم كه فلاش همیشه روشن یا خاموش باشد و یا مثلاً همیشه و مسلم است كه پیش‌گزینه‌هایی مربوط به حفظ این تنظیمات در دوربین بسیار مفید است.

كوچك‌بینی!
این همان نامی است كه من برای صفحه‌ نمایشگر كوچك سامسونگ انتخاب كرده‌ام! صفحه نمایش5/1 اینچی برای دوربینی با تفكیك‌پذیری 6 مگاپیكسل واقعاً نامناسب است. فوكوس كردن در چنین ابعادی بسیار مشكل است و نیز شیشه صیقلی و برجسته‌ LCD موجب دید كمتر در هنگام نمایش تصویر می‌شود. تصور من این است كه نسخه‌های آینده‌ این دوربین تغییرات عمده‌ای در جهت بهبود این نمایشگر خواهد داشت.
در سمت چپ نمایشگر سه دكمه قرار گرفته است كه جهت دسترسی سریع به فوكوس دستی، تنظیمات مربوط به میزان نوردهی و نیز خاموش و روشن كردن نمایشگر است كه دسترسی خوبی دارند و نقطه قوت دوربین به‌شمار می‌روند. این دكمه‌ها در حالت پیش نمایش تصویر می‌توانند برای كنترل نمایش تصاویر متحرك (فیلمبرداری) و نیز حذف سریع تصاویر به كار روند.
نكته ناراحت‌كننده‌ دیگر جنس پلاستیكی دكمه‌های جهت‌دار است. هرچند كه به نظر می‌آید خوب نصب شده‌اند ولی به احتمال زیاد جنس آن در مقابل فشار‌های عصبی عكاسان دوام نمی‌آورد و خیلی زود می‌شكند. شاید بهتر بود این دكمه‌ را از یك جنس فلزی می‌ساختند.

مصرف یا مصرفی؟
اولین چیزی كه در هنگام استفاده از دوربین متوجه آن می‌شوید مدت زمان نسبتا طولانی روشن شدن دوربین می‌باشد. زمانی چهار ثانیه‌ای كه احتمالاً به دلیل استفاده این دوربین از تنها دو باطری AA می‌باشد. البته اگر بخواهید می‌توانید از یك باطری CR-V3 یا باطری‌های قابل شارژ اختصاصی خود سامسونگ نیز استفاده كنید. واضح است كه می‌توانید باطری‌های Ni-Mh و یا Ni-Cd خودتان را نیز به كار ببرید.
كارت مورد استفاده V6 از نوع SD است و احتمالا خوشحال می‌شوید اگر بگویم برخلاف بسیاری از دوربین‌های تفكیك‌پذیری بالا، V6 یك حافظه 36 مگابایتی دارد كه می‌توانید یك عكس با فرمت TIFF و یا 9 عكس با كیفیت فوق‌العاده (SuperFine) را روی آن ذخیره كنید. البته زمان ذخیره‌ تصاویر كمی طولانی است و در زمان انتقال به مدت چند لحظه صفحه‌ نمایشگر تاریك شده و دوباره فعال می‌شود. هرچند ممكن است بار اولی كه از دوربین استفاده می‌كنید این مسأله به نظرتان عجیب بیاید اما مثل بسیاری از خصوصیات دور از انتظار Digimax V6 به این ایراد نیز به سرعت عادت می‌كنید. این دوربین نمی‌تواند جوابگوی انتظارات عكاسان حرفه‌ای باشد، اما به عنوان یك دوربین خانگی بسیار مورد قبول خواهد بود.

كیفیت تصویر
نكته‌ای كه موجب افت كیفیت تصویر می‌شود مسأله‌ پردازش تصویر است. ممكن است تصور كنید كه وجود حسگر پرقدرت شش مگاپیكسلی در كنار لنز ساخته Schneider Kreuznach دیگر هیچ جایی برای انتقاد نمی‌گذارد. اما دلیل انتقاد ما اغراق پردازشگر سامسونگ در بازسازی تصویر گرفته شده می‌باشد. الگوریتم بازسازی عكس در V6 زیاده از حد تر و تمیز است! نقاط موجود در روی عكس زیادی با هم تركیب می‌شوند و نواحی حاوی رنگ بیش از اندازه خالی از نویز است. ممكن است در نظر كاربر خانگی این مساله یك مزیت به‌حساب آید اما از نظر یك عكاس حرفه‌ای، تصاویر، زیادی لطیف و ملایمند و این خود یك ضعف محسوب می‌شود. چرا كه موجب از دست رفتن بسیاری از جزییات می‌شود. با V6 نمی‌توانید تصاویر سایه روشن با كنتراست شدید یك دوربین نگاتیوی را ایجاد كنید.

توانایی رنگی
یكی از نقاط قدرت V6 در بازسازی رنگ‌هاست. رنگ‌های تولید شده توسط CCD قدرتمند این دوربین واقعا شما را شگفت‌زده می‌كند. تنالیته رنگ صورت، رنگ برگ‌ها در تصاویر مناظر، و نیز رنگ‌های قرمز خوب بازسازی می‌شوند. هرچند رنگ‌های آبی كمی به زرد متمایل‌اند، اما در كل رنگ‌ها كاملا زنده و شادابند.
وضوح كلی تصویر در عكس‌های خروجی V6 چندان دلچسب نیست. البته این مشكل تنها مختص به این دوربین نیست و اكثر دوربین‌ها با چنین مشكلی دست‌به گریبان هستند و شما چاره‌ای ندارید مگر اینكه عكس‌های گرفته شده را با یك نرم‌افزار ویرایش تصویر واضح‌تر كنید.

و در نهایت
Digimax V6 دوربین خوبی است. با همه‌ خوبی‌ها و بدی‌ها قابلیت‌های مناسبی را ارائه می‌دهد كه برای یك كاربر خانگی بسیار مناسبند. فراموش نكنید پولی كه بابت این دوربین شش مگاپیكسلی می‌پردازید به هیچ وجه قابل مقایسه با قیمت مارك‌های معتبر سازنده دوربین نیست. سامسونگ با همین روش در بسیاری از حوزه‌های تخصصی تكنولوژی نفوذ كرده است. بازخورد مشتریان گویای این نكته است كه آنها چندان هم ناراضی نیستند.



نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فال حافظ




استخاره آنلاین با قرآن کریم